REKLAMLARDA KULLANILAN MUTLULUK ÇEKİCİLİĞİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ: BİR REKLAM ÖRNEĞİ İNCELEMESİ

Author :  

Year-Number: 2020-1
Yayımlanma Tarihi: 2020-12-29 11:48:24.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 160-181
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Reklamlar günlük yaşantımızda tüketiciyi karşı koyamayacağı bir mesaj bombardımanına maruz bırakmaktadır. Bunun sonucu olarak tüketiciler, tüketim ürünlerinden haberdar olmakta ve tüketim sürecine karşı koyamamaktadır. Mutluluk ise günümüz tüketicilerini tüketime yönlendiren başlıca unsurlardan biri olarak ele alınmaktadır. Tüketiciler günlük yaşantılarında mutsuz, üzgün, stresli veya depresyon halinde hissettikleri anlarda daha iyi hissetmek için yine tüketim davranışına yönelmektedir. Reklamlar da tüketicilere olumsuz durumlardan kaçış fırsatı olarak, sunulan çekiciliklerle ürün veya hizmetleri tüketmeleri için çeşitli mesajlar aktarmaktadır. Bu çalışmayla, mutluluk ve tüketim kavramları üzerinde reklamların sahip olduğu rol ele alınacaktır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak Toblerone çikolata markasına ait seçili reklam örneğinin mutluluk çekiciliği kavramını ele alış şeklini detaylı biçimde incelemektir. Ortaya çıkacak bulgular beraberinde, mutluluk çekiciliği kavramının seçili reklam örneğine nasıl yansıdığını anlamaya çalışmak ve alana konuyla ilgili ek bilgi üretmek amaçlanmaktadır. Araştırma sonunda elde edilen verilere göre, seçili reklam örneğinde tüketiciye çikolata ve mutluluk arasında paralel bir ilişki olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda tüketicinin mutlu olabilmek için reklamı yapılan ürünü tüketmesi gerektiği mesajının ön plana çıkarıldığı tespit edilmiştir.

Keywords

Abstract

Advertisements expose the consumer to a message bombardment that they cannot resist in our daily life. As a result, consumers are aware of consumption products and cannot resist the consumption process. Happiness is considered as one of the main factors that direct today's consumers to consumption. When consumers feel unhappy, sad, stressed or depressed in their daily lives, they again turn to consumption behavior in order to feel better. Advertisements also convey various messages to consumers as an opportunity to escape from negative situations, to consume products or services with the offered attractiveness. In this study, the role of advertising on the concepts of happiness and consumption will be discussed. In this context, the purpose of the study is to examine in detail the way in which the selected advertisement example of the Toblerone chocolate brand deals with the concept of the appeal of happiness, using the semiotic analysis method. With the findings to be revealed, it is aimed to try to understand how the concept of the attraction of happiness is reflected in the selected advertisement example and to produce additional information on the subject. According to the data obtained at the end of the research, it has been tried to show the consumer that there is a parallel relationship between chocolate and happiness in the selected advertisement example. In this context, it has been determined that the message that the consumer should consume the advertised product in order to be happy is brought to the fore.

Keywords


  • AKSOY, Sevil (2017). “Televizyon Reklamlarında Mizah Kullanımına İlişkin Eleştirel Bir Analiz”, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), s.266- 302.

  • AKYOL ÇEKİÇ, Ayça (2011). Reklam Mesajlarında Bilgilendirici İçerik: Dergi Reklamları Üzerine Bir İçerik Analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya.

  • ARICI YALVAÇ, Handan (2020). “Mutluluk Tarihi”, Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 9, s.217- 243.

  • ATEŞ, Sezgin (2016). “Siyasal Reklamlarda Duygusal Çekicilik Kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimlerinde Siyasal Partiler Tarafından Üretilen Reklam Filmlerinin Analizi”, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3 (12), s.85- 103.

  • BAKIR, Uğur (2013). “Reklamda Cinsellik Ve Tüketici: Bireysel Ahlaki İdeolojinin Reklamda Cinselliğin Kullanımına Yönelik Tutumlara Etkisi”, Erciyes İletişim Dergisi, 3 (1), s.14- 30.

  • BALCI, Şükrü (2006). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler

  • BATI, Uğur (2019). Reklamın Dili, Alfa Basım Yayın Dağıtım: İstanbul.

  • BAYAT, Nihat; HAMZADAYI, Ergün; ÇETİNKAYA, Gökhan; ÜLPER, Hakan (2013). “Gülen Ada Öyküsünün Göstergebilimsel Çözümlemesi”, Tarih Okulu Dergisi, 6 (16), s.351- 370.

  • BAYSAL, Sezin ve AKA, İlhami Ç., (2013). “Bir Pazarlama Stratejisi Olarak Mutluluk Temasının Markalar Tarafından Kullanılması: Mutluluk Temelli Pazarlama Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5 (1), s.84- 93.

  • BİLECEN YILMAZ, Meltem ve KARADENİZ, Özal (2018). “Reklamda Çekicilik Öğesi Olarak Mizahın Bankacılık Reklamlarında Kullanılması”, Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1 (1), s. 35-50.

  • BİLSEL, Hande (2019). “Sadvertising: Reklamcılıkta Hüzün Çekiciliği Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme”, Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2 (1), s.72- 107.

  • BOZKURT, Aysu (2012). Hüzün Uyandırıcı Duygusal Çekicilikli Reklamların Tüketici Üzerindeki Etkisi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

  • COBLEY, Paul (2010). The Routledge Companion To Semiotics, New York: Routledge.

  • ÇAKAR, Serpil (2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,

  • ÇAKI, Caner ve TOPBAŞ, Hasan (2018). “Almanya İçin Alternatif Partisi’nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetlerini 2017 Alman Federal Seçimleri Üzerinden Okumak”, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), s.59-74.

  • ÇELEBİ, Tezay (2009). Reha Erdem Sinemasına Göstergebilim Açısından Bakış: Beş Vakit Filminin Göstergebilimsel Bağlamda İncelenmesi, Selçuk Konya.

  • ÇOMAK, Melih ve YILDIZ UZDU, Funda (2020). “Dr. Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi Adlı Tablosunun Peirce’nin Göstergebilim Yaklaşımıyla Çözümlenmesi”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 24, s.83- 94.

  • DUTT, Amitava K. (2008). “The Dependence Effect, Consumption and Happiness: Galbraith Revisited, Review of Political Economy”, 20 (4), p.527- 550.

  • ELDEN, Müge; ULUKÖK, Özkan; YEYGEL, Sinem; (2005). Şimdi Reklamlar, İstanbul: İletişim Yayıncılık.

  • ERGİN ÇEVİK, Tuba ve AKOVA, Sibel (2015), “The Impact of Usıng The Warmth Emotıonal Appeal in Corporate Advertısıngs on The Corporate Image: The Campaıgn “Thank You Mom” By P&G’’, PressAcademia Procedia, 1 (1), p.94- 100.

  • EŞİYOK, Elif (2017). “Dergi Reklamlarındaki Reklam Çekiciliklerine Yönelik Bir İnceleme: All Dergisi Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), s.641- 656.

  • GANGULY, Srinjoy (2015). “An Unbiased Critique of the Fluid Relationship Between Happiness and Advertising”, The Indian Economic Journal, 63 (2), p.180- 193.

  • GEDİK, Büşra ve ÖNÜRMEN, Onur (2020). “Televizyon Reklamlarında Mizahın Kullanımı: ‘İş Bankası 92 Yaşında’ Reklam Filminin Analizi”, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 28 (1),

  • GÜNEŞ, Ahmet, (2012). “Çağdaş Bir Çözümleme Yöntemi: Göstergebilim”, e- Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), s.31- 43.

  • GÜRDİN, Bahar (2016), Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği İle Ölçümü, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Aydın.

  • KILIÇ ÖZGÜNER, Hicran ve DERENDELİ, Tuğçe (2020). “Reklamlarda Korkunun Bir Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması”, Busıness & Management Studıes: An Internatıonal Journal, 8 (2), s.1221- 1254.

  • KÖSE, Gonca (2020). “Pazarlamada Radikal Oluşu Sembolize Eden Gerilla Reklamlarda Kullanılan Reklam Mesajı Çekicilikleri Üzerine Bir Analiz”, Ix. Umteb Internatıonal Congress On Vocatıonal & Technıcal Scıences, 7- 8 Şubat 2020, Gaziantep.

  • MAZICI T., Emel ve ÇAKI, Caner (2018). “Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı”, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), s.290- 306.

  • MOGİLNER, Cassie; AAKER, Jennifer; KAMVAR, Sepandar D., (2012). “How Happiness Affects Choice”, Journal Of Consumer Research, 39 (2), p.429443.

  • MOORE, David J. ve HARRİS, William D. (1996). “Affect Intensity and the Consumer's Attitude toward High Impact Emotional Advertising Appeals”, Journal of Advertising, 25 (2), p.37-50

  • ODABAŞI, Yavuz (2019). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Agora Kitaplık.

  • ÖZMAKAS, Utku (2009). “Charles Sanders Peirce’in Gösterge Kavramı”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), s.32- 45.

  • PARKER, John; KOSLOW, Scott; ANG, Lawrence; TEVİ, Alexander (2020). “How Does Consumer Insight Support The Leap to a Creative Idea Inside the Creative Process: Shifting the Advertising Appeal from Functional to Emotional”, Journal Of Advertısıng Research, p.1- 14.

  • PARSA, Seyide (1999). “Televizyon Göstergebilimi”, Kurgu Dergisi, 16, s.15- 28.

  • SAATCIOĞLU, Ezgi ve SABUNCUOĞLU, Ayda (2016). “İdealize Edilmiş Erkek Bedeninin Bir Reklam Çekiciliği Olarak Kullanımına Yönelik Bir Araştırma”, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), s.434- 456.

  • SOLÍK, Martin (2014). “Semıotıc Approach To Analysıs Of Advertısıng”, European Journal of Science and Theology, 10 (1), p.207- 217.

  • ŞAHİN, Emine ve ASLAN, İmran (2017). “Cinsel Çekicilik İçeren Televizyon Reklamlarına Yönelik Tutum Oluşumunda Kültürel Farklılıkların Rolü”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (2), s.657

  • TOBLERONE REKLAMI (2008). https://www.youtube.com/watch?v=Vzdxqvno2cA. Erişim Tarihi:20.12.2020.

  • TOPÇU, Çiçek ve ŞİMŞEK, Sedat (2020). “Beden Dili Kodlarının Reklamlarda Kullanımı: 2016 Televizyon Reklamları Üzerine Uygulamalı Çalışma”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, s.143- 161.

  • VEENHOVEN, Ruut; CHİPERİ, Felicia; KANG, Xin; BURGER, Martijn (2020). “Happıness and Consumptıon A Research Synthesis Using An Online Findings Archive”, Erasmus Happiness Economics Research Organization, Erasmus University Rotterdam, Netherlands, p.1-47.

  • YAKİN, Halina S. M. ve TOTU, Andreas (2014). “The Semiotic Perspectives of Peirce and Saussure: A Brief Comparative Study”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, p.4- 8.

  • ZHANG, Hongxia; SUN, Jin; KNİGHT, John G. (2014). “Be Rational or Be Emotional: Advertising Appeals, Service Types, and Consumer Responses”, European Journal of Marketing, 48 (11-12), p.1- 41.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics